Tre tips för att kickstarta pr-arbetet efter semestern
— med Elin Agorelius, konsult på Lennox PR.
Efter semestern är det dags att återta taktpinnen i pr-arbetet. Hösten bjuder på nya möjligheter att stärka ert varumärke och nå ut med era budskap. Genom att uppdatera er strategi, vårda relationer och planera ert innehåll kan ni ligga steget före och maximera effekten.
Återbesök er kommunikationsstrategi
– Efter en sommar fylld med ledighet och reflektion är hösten den perfekta tiden för att se över er kommunikationsstrategi. Är strategin tydlig för alla inblandade, och förstår de hur den tillämpas? Har förutsättningarna förändrats sedan sist? Har ni lärt er något nytt som bör appliceras? Inventera och ta reda på hur strategin kan utnyttjas bättre.
Prioritera relationer med intressenter
– Under sommaren kan det ha skett förändringar i medielandskapet och bland era intressenter. Se till att uppdatera er medielista och återuppta kontakten med viktiga journalister och samarbetspartners. Fundera på vad ni har att säga som kan fånga allmänhetens intresse. Det är toppen om ni vill kommunicera, men se till att era budskap är relevanta och engagerande för mottagarna.
Skapa en innehållsplan för hösten
– Om ni inte redan har en höstplan är det ett utmärkt läge att fundera över vilka budskap ni vill få ut och när. I planen bör ni inkludera viktiga datum, evenemang och omvärldshändelser och planera innehållet med det i åtanke. Det ger er möjlighet att vara proaktiva istället för reaktiva. Men var heller inte rädda för newsjacking och nya idéer. Följ relevanta nyhetsbrev, läs artiklar om branschen och identifiera trender. Plötsligt dyker den perfekta chansen upp.
Vill du veta mer om hur vi arbetar med pr? Kontakta gärna:
elin.agorelius@lennoxpr.se, 073 541 32 90