Tre råd för att ta plats i samhällsdebatten
— med Robert Svensson, konsult på Lennox PR.
Att hitta och avgränsa sin position är grundplåten till att bli en efterfrågad röst i den offentliga debatten. Därefter vilar framgången helt på uthållighet, fotarbete, opportunism och hantverksskicklighet.
Etablera din problemformulering
– Nästan alla kunder jag möter erbjuder ett jättebra svar på en fråga. Problemet är i allmänhet att ingen ännu ställt den, och vi vet alla hur vi känner för folk som förklarar saker vi inte frågat om. Därför är den första utmaningen att etablera just din fråga i debatten och få upp din problemformulering på dagordningen. För att lyckas med det måste den vara särskiljande och gärna täcka en aspekt av en aktuell samhällsfråga som inte redan diskuteras.
Sök oväntade allianser.
– Människor behöver avkoda budskap för att komma ihåg dem och engageras av dem. Därför är det effektivt att liera sig med de aktörer eller organisationer som du i andra frågor kanske inte är helt överens med. Kanske är någon av dina förväntade meningsmotståndare överens med dig i alla fall om den specifika fråga du vill driva? Bra! Då kan det vara läge att bjuda in till ett gemensamt debattutspel.
Glöm inte ditt etos
– Förvånansvärt ofta glömmer vi vårt etos, det vill säga med vilken trovärdighet vi uttalar oss i en fråga. Du bör söka en position i en fråga som bottnar i dina egna verksamhetsmål. Att som internetcasino prata om ansvarsfullt spelande går nog bra i annonser, men inte i offentlig debatt. Däremot är det få som misstror ett industriföretag som argumenterar för utbyggnad av grön energi, då det är en förutsättning både för den egna tillväxten och för att möta omvärldens krav på hållbar produktion.
Vill du veta mer om hur vi arbetar med att hjälpa personer och företag att bli efterfrågade röster i samhällsdebatten? Kontakta gärna:
robert.svensson@lennoxpr.se, 076-17 555 32