Tre frågor om nyhetsvinklar

— med Nils Djurklou, konsult på Lennox PR.


Oavsett om du är på väg att lansera en ny produkt, presentera ett spännande partnerskap eller berätta om en viktig milstolpe kan du ofta göra mycket för att stärka nyheten och maximera chanserna för att få så god spridning som möjligt.

Hur förhåller jag mig till nyhetsläget?

– Koppla gärna din nyhet till pågående händelser eller trender för att öka aktualitet och relevans. Kanske 8 mars, NATO-anslutningen, Nobelprisutdelningen eller det kommande EU-parlamentsvalet? Fundera också på tajming – många redaktioner planerar i god tid vilka nyheter eller debattartiklar de har för avsikt att publicera. Därför är det bra att ha framförhållning, gärna en veckas marginal.

Hur gör jag för att skapa debatt?

– Oväntade drag uppskattas! Om du har möjlighet att överraska ökar chanserna till synlighet. En kontroversiell ståndpunkt kan locka till diskussion och debatt, vilket ökar intresset från både media och allmänhet. Se till att vara väl förberedd och ha beredskap för att bemöta eventuella repliker.

Hur stärker jag vinkeln med undersökningar och statistik?

– Försök att underbygga nyheten med relevant data eller statistik. Den är ofta inte mer än en googling bort och stärker trovärdigheten och intresset kring det du vill berätta. Och glöm inte att tänka lokalt – kan du hitta siffror på exempelvis länsnivå finns det goda möjligheter att få ut nyheten brett via lokala medier.


Vill du veta mer om hur vi arbetar med nyhetsvinklar? Kontakta gärna:

nils.djurklou@lennoxpr.se, 073-527 01 41

Föregående
Föregående

Tre frågor om lokalt påverkansarbete

Nästa
Nästa

Tre tankar om kommunikativt ledarskap