Tre tankar om kommunikativt ledarskap
— med Elin Ahldén, konsult på Lennox PR.
Den största verksamhetsrisken är sällan kommunikationen som blev fel, snarare kommunikationen som aldrig hände.
– Nya strategier, organisationsförändringar, affärer, kundrelationer – listan på missade kommunikationstillfällen kan bli lång. Det är frestande att bedöma kommunikation utifrån vad den kostar, men svårare att se alternativkostnaden i missade möjligheter. Exempelvis: en bättre rekrytering för att fler känner igen och har förtroende för ert varumärke. Eller en friktionsfri implementering av en ny strategi för att hela organisationen visste precis vad de skulle göra annorlunda. Eller all tid mellancheferna slipper lägga på att hitta svar på frågor ställda baserat på skvaller i korridorerna.
Kommunikation ska inte vara på en vd:s topp-tre-lista av prioriteringar. Men för den vd som slarvar kommer det att ta upp nummer 1, 2 och 3 under överskådlig framtid.
– När organisationer frågar efter mer internkommunikation är det inte sällan ledarskap som saknas. Ofta är medarbetarna inte trygga med vart ledningen är på väg. Då är lösningen inte att be kommunikationsavdelningen producera fler intranätsartiklar, utan att se till att ledningsgruppen får större strategisk förståelse för kommunikation och handgriplig träning.
Väldigt få mediekriser kommer som en blixt från klar himmel. Det finns oftast någon som har haft ont i magen, inte sällan just kommunikationschefen.
– För att känna igen en kris i horisonten behöver man förstå hur de uppstår, vilken logik de följer och vilka verktyg som finns att tillgå. En kommunikatör i ledningsgruppen är en krispreventiv åtgärd. En annan är att skapa en kultur som belönar civilkurage så att människor vågar tala klarspråk när de får ont i magen, även när det blir dålig stämning.
Vill du veta mer om hur vi arbetar med kommunikativt ledarskap? Kontakta gärna:
elin.ahlden@lennoxpr.se, 073-809 33 83