Tre frågor om kriskommunikation för personliga varumärken

— med Amanda Soltanian, konsult på Lennox PR.


Varför är kriskommunikation viktigt för personliga varumärken?

– Kriser drabbar förr eller senare alla. Att förebygga och hantera kriser är särskilt avgörande för personliga varumärken. Du är själva varumärket och alla felsteg kommer att associeras med dig personligen. Det räcker inte att ersätta en vd som klantat till sig eller skicka fram en annan talesperson och på så sätt återuppbygga förtroendet. En dåligt hanterad kris kan i värsta fall innebära att ditt varumärke går i graven.

När är det en bra idé att anlita ett krisstöd?

– Krisers utfall beror i stor utsträckning på förberedelser och tillgången till rätt verktyg för att hantera akuta utmaningar. Därför är det klokt att ligga steget före och arbeta förebyggande för att minimera framtida risker. Det är också viktigt att ha en krisplan för att kunna agera på bästa sätt om en kris inträffar. Om krisförebyggande arbete känns som en dyr investering, föreställ dig då de ekonomiska konsekvenser en kris kan föranleda.

Går det att reparera ett stort misstag? 

– Ja! På motsvarande sätt som man kan skada sitt förtroende avsevärt under en kris, kan man också komma ut starkare ur den. I bästa fall kan en väl hanterad kris stärka ditt förtroendekapital och ge dig en starkare position till följd av ett effektfullt agerande. Det visar att kriser inte bara är hinder, utan också möjligheter att växa genom. I slutändan är kriskommunikation en långsiktig investering i trovärdighet.


För mer information om kriskommunikation för personliga varumärken kontakta gärna: 

amanda.soltanian@lennoxpr.se

076-788 99 03

Föregående
Föregående

Tre pr-möjligheter vid årsskiftet

Nästa
Nästa

Tre frågor om pr på sommaren