Tre frågor om intressentanalyser

— med Johanna Jung, konsult på Lennox PR.


Varför behövs en intressentanalys?

– Det kan behövas för att identifiera intressenter och få en djupare förståelse för deras inställning till en fråga man driver, ett område man verkar inom eller till ens egen organisation. En intressentanalys ger en också bra verktyg för att bedriva effektivt kommunikationsarbete, exempelvis inom politisk påverkan.

När är det en bra idé att genomföra en intressentanalys?

– När man av olika anledningar saknar kunskap om sina intressenter och deras inställning till en fråga eller situation som ens egen organisation vill eller behöver navigera i. Det kan exempelvis handla om att man är i uppstarten av ett strategiskt kommunikationsarbete, att det finns en ny sammansättning folkvalda i riksdagen eller att det har skett något i omvärlden som förändrar ens egna förutsättningar.

Vad är det mest värdefulla man får ut av en intressentanalys?

– Förutom koll på läget – välgrundade rekommendationer för sitt fortsatta kommunikationsarbete. Människor kan också förvåna en, bland det mest spännande med intressentanalyser tycker jag är att hitta oväntade allierade. Det kan få stor betydelse för ens påverkansarbete.


För mer information om intressentanalyser, kontakta gärna:

johanna.jung@lennoxpr.se
072-301 26 55

Föregående
Föregående

Nätverksluncher

Nästa
Nästa

Tre pr-möjligheter vid årsskiftet