The Sphere

Olle Saloranta Strandberg och Sara de Vylder. Foto: Mats Bäcker.

Uppdrag

Saloranta & deVylder driver ett storskaligt EU-projekt för att med Non Refundable Tokens (NFT) och andra blockkedjelösningar finansiera, samäga och kollaborativt utveckla konstprojekt, i första hand inom scenkonst. I mars 2022 lanserade de projektet The Sphere, ett virtuellt konstgalleri där sex cirkusföreställningar återskapats i form av krypto-konstverk. Lennox PR fick uppdraget att bidra med rådgivning, strategi och taktiskt stöd för att skapa uppmärksamhet kring projektet i media och bland relevanta målgrupper inom kultur/konst, tech och investerare/finans.


Utmaningar

  • Allmänhetens kunskap av vad en NFT är och hur en blockkedja fungerar är fortfarande låg.

  • Hype & playdown: Den aktuella mediediskursen om NFT:er har mycket lite att göra med The Spheres koncept. NFT:er kopplas ofta till särskilda digitala konstverk som auktioneras ut till höga priser, och diskussionen om verkens reella värde (eller icke-värde).

  • The Sphere befinner sig i två världar. Det är ett i högsta grad ett konstnärligt projekt med tydlig förankring i scenkonstvärlden och cirkusen i synnerhet. I kulturvärlden återfinns å ena sidan sällan en förståelse för vad krypto är, medan de tekniskt insatta å andra sidan ser projektet som ”för konstnärligt”.


Lösning

  • Kärnbudskap anpassade efter respektive målgrupps förförståelse och intresse – kultur/konst, tech och investerare/finans.

  • Huvudsakliga nyhetsvinklar för media och andra nyckelintressenter samt pressmaterial i form av pressmeddelanden och pitchar med syfte att på lång och kort ge förutsättningar för medialt intresse.

  • Plan för nätverksbyggande och sammankoppling med relevanta intressenter.


Resultat

  • Projektet omskrevs och refererades till i rikstäckande medier, på kultursidorna och i personporträtt. Projektets grundare deltog som expert i P3.

  • Projektet lanserades i det kommande museikonceptet Spirit Of_:s lokaler. I en kreativ, inspirerande och informell miljö kunde projektet och dess vision presenteras vilket stimulerade samtal och nätverksbyggande bland en bred publik av inbjudna gäster inklusive nyckelpersoner ur Lennox PR:s nätverk.

Föregående
Föregående

Mandatkollen

Nästa
Nästa

Riktig musik. Riktiga känslor.