Riktig musik. Riktiga känslor.

riktigmusik_case.jpg

Alla rationella bevis visar att riktig musik ger mätbara resultat i form av ökad försäljning och nöjdare medarbetare. Ändå har Stim och SAMI svårt att övertyga sina kunder att betala för upphovsrättsskyddad musik.

Vår idé var att göra rationella fakta emotionellt tillgängliga. Vi kopplade ihop ett viralt nätfenomen (musicless music videos) med musik vi känner mycket för och skapade räckvidd, reasons to speak och engagemang.


Beskrivning

50 % stannar längre i butiker där de gillar musiken. 96 % av oss kommer ihåg varumärket bättre. Och restaurangnotan ökar med 41 % i snitt. Kort sagt: alla rationella fakta säger att det lönar sig att spela riktig musik (dessutom trivs personalen bättre). Ändå väljer allt fler näringsidkare att spara pengar genom att spela rättighetsfri musik.

Målet med kampanjen är en stark emotionell koppling till det rationella budskapet. Att visa på musikens oemotståndliga värde, hur riktig musik som skapar riktiga känslor känns. Den begränsade budgeten gjorde oss helt beroende av förtjänad räckvidd och alternativa medier för att nå våra mål.


Lösning

Lösningen blev ett koncept där vi sammanförde ett internationellt Youtube-fenomen (musicless musicvideos) med kända svenska musikvideor. Konceptet kallade vi “Riktig musik. Riktiga känslor.” Kampanjen är pågående och hittills har vi lanserat två stycken musikvideor: E-Types Eurodance-dänga ”This is the Way” och Backyard Babies rockrökare ”Minus Celsius”.

Fokus är digital PR där den förtjänade räckvidden kompletteras med begränsade räckviddsköp. Den totala räckvidden så långt är 1,9 miljoner varav cirka 1,4 miljon är förtjänad. Kontaktkostnaden ligger på 1 öre/kontakt.
Luta dig tillbaka. Se filmerna. Glöm inte att slå på ljudet.


Arbetsgrupp Lennox PR

Sofie Falkkloo, projektledare
Elin Dahlback, digital strateg
Kalle Dixelius, copywriter
Robert Svensson, kundansvarig


Resultat

Kampanjens tre första veckor gav:
– Tiotal införanden i svensk press, inklusive målgruppsspecifika branschmedier och intervju i Morgonpasset i P3
– 23 490 interaktioner på sociala medier, varav närmare 300 delningar
– Kontaktkostnad 1 öre
– Flera svenska artister har anmält intresse och bett om att få vara med.


Räckvidd i sociala medier: 685 000


Total räckvidd: 1 950 000



Fakta

Annonsplats: Facebook, Instagram
Uppdragsgivare: SAMI och och Stim
Byrå: Lennox PR
Ljudläggning: Henrik Meierkord och Fabian Cooper
Grafisk design: Andrea Norden
Kampanjsajt: Nordic Bytes
Period för uppdraget: 2017 – 2019

Föregående
Föregående

The Sphere

Nästa
Nästa

#ochjagprotesterade