Sodexo
Etablerade experter
▪
Ökad relevans i ny målgrupp
▪
Positionsförflyttning
▪
Etablerade experter ▪ Ökad relevans i ny målgrupp ▪ Positionsförflyttning ▪
Uppdrag
Vid pandemiutbrottet beslutade Sodexos nordiska ledningsgrupp, med stöd av Lennox, att göra en strategisk förflyttning av positionen i Sverige, med utgångspunkt att vi står på randen av ett paradigmskifte för arbetslivet.
Målet var att öka Sodexos relevans i en delvis ny målgrupp: kundernas funktioner för arbetslivsstrategi och HR, men också vara proaktiva i relation till kundernas förutsättningar i ett förändrat arbetsliv. Lennox uppdrag var att utveckla och aktivera strategin för en positionsförflyttning.
Så gjorde vi
Lennox tog fram strategin, från arbetsplats till arbetsliv och en ny budskapsplattform. När strategin var på plats gick Lennox uppdrag över i ett löpande aktiveringsarbete utifrån strategins budskap. För att ta ett tankeledarskap i frågor om arbetslivet arbetade vi med att etablera Sodexos talespersoner som experter, genom en långsiktig aktivitetsplan för whitepapers, undersökningar, utspel och newsjacking.
Resultat
De talespersoner Lennox arbetat med är nu etablerade experter på arbetslivsfrågor. De får förfrågningar att medverka i intervjuer, som talare och blir rådfrågade av från kunder, fackförbund, myndigheter, näringslivet och riksmedier. Exempel är att kommentera distansarbetsdebatten i vad som blev i DI:s mest lästa artikel 2022, i egenskap av ”tungviktare i frågan”, att vara keynote-speaker på Svenskt Näringslivs största årliga event 2023 och keynote speaker på Lead the Future 2023.