Tre frågor om kunskaps-marknadsföring
med Sara Sällberg, konsult på Lennox PR
Vad är kunskapsmarknadsföring?
– Syftet med att arbeta med kunskapsmarknadsföring som metod är ofta att etablera ett tankeledarskap. Kunskapsmarknadsföring handlar om att arbeta mot en önskvärd position, driva frågor och påverkan genom att lyfta fram expertis inom ett avgränsat område. Målet är att bli den efterfrågade experten och på sikt ta rollen som tankeledare.
Hur kan man arbeta med kunskapsmarknadsföring?
– En expertroll byggs bäst genom systematisk och proaktiv aktivitet. Viktigt är att se till att placera personen i rätt forum att etablera sig i och påverka inom. Andra bra verktyg är att arbeta med kunskapsbaserat material, såsom rapporter, debattartiklar, thinkpieces och undersökningar.
Vad är framgångsfaktorerna bakom lyckad kunskapsmarknadsföring?
– Dels att landa i rätt personer att driva frågan. Det är viktigt att det är en person som besitter rätt kunskap, är trovärdig i frågan och verkligen brinner för ämnet. Men lika viktigt är att arbeta fokuserat och frekvent med kommunikation utifrån en tydlig strategi och budskap som bottnar, och ta sig plats i rätt rum. Som med all kommunikation egentligen.
För mer information om kunskapsmarknadsföring och tankeledarskap kontakta gärna:
sara.sallberg@lennoxpr.se
076 30 696 23