Lennox anställda delar på 1,5 miljoner
2020 blev Lennox PR:s bästa år hittills, pandemin till trots. Omsättningen landade på närmare 10,6 miljoner kronor och ett rörelseresultatet på dryga 2,2 miljoner. Det ger en rörelsemarginal efter vinstdelning på omkring 21%.
Principen Lennox PR använder att 40% av rörelseresultatet före vinstdelning delas ut till alla medarbetare på lika villkor. Det betyder att Lennox åtta anställda delar på 1,5 miljoner kronor i extra löneutbetalningar och pensionsavsättningar – eller drygt 260 000 kronor per heltid.
– Vi var förstås oroliga för att pandemin skulle påverka efterfrågan på våra tjänster negativt. Istället visade det sig bli precis tvärtom. Vi har inte behövt använda några av stödåtgärderna, vi har gjort flera rekryteringar under 2020 och vi passerar för första gången 10 miljoner i omsättning. Inför 2021 behöver vi stärka upp ytterligare, så nu söker vi fler erfarna konsulter till företaget, säger Lennox vd Robert Svensson.
Den ökade efterfrågan består huvudsakligen av förändringsarbeten, kriskommunikation, positioneringsuppdrag och tidsbegränsade uppdrag för att stärka kunders egna kommunikationsteam. Efterfrågan på kampanjer, innehållsproduktion och medierelationer ligger på ungefär samma nivå som tidigare.
– Vi driver Lennox med en övertygelse att kultur och lönsamhet hänger ihop och att alla tjänar på att vi lyckas med båda, inte minst våra kunder. Vinstdelning är ett stresstest av den tanken. Jag är stolt över vårt resultat på mer än ett sätt, säger Elin Ahldén, medgrundare av Lennox PR.