”RIKTIGA KÄNSLOR” AV LENNOX PR
FÖR SAMI OCH STIM


Alla rationella bevis visar att riktig musik ger mätbara resultat i form av ökad försäljning och nöjdare medarbetare. Ändå har STIM och SAMI svårt att övertyga sina kunder att betala för upphovsrättsskyddad musik.

Vår idé var att göra rationella fakta emotionellt tillgängliga. Vi kopplade ihop ett viralt nätfenomen med musik vi känner mycket för och skapade räckvidd, reasons to speak och engagemang.

Beskrivning


50% stannar längre i butiker där de gillar musiken. 96% av oss kommer ihåg varumärket bättre. Och restaurangnotan ökar med 41% i snitt. Kort sagt: alla rationella fakta säger att det lönar sig att spela riktig musik (dessutom trivs personalen bättre). Ändå väljer allt fler näringsidkare att spara pengar genom att spela rättighetsfri muzak.

Målet med kampanjen är en stark emotionell koppling till det rationella budskapet. Att visa på musikens oemotståndliga värde, hur riktig musik som skapar riktiga känslor känns. Den begränsade budgeten gjorde oss helt beroende av förtjänad räckvidd och alternativa medier för att nå våra mål.

Lösningen blev konceptet ”Riktig musik, riktiga känslor”, där vi sammanförde ett internationellt youtube-fenomen (musicless musicvideos) med kända svenska musikvideor. Kampanjen är pågående och hittills har vi lanserat två stycken musikvideor: E-Types Eurodance-dänga ”This is the Way” och Backyard Babies rockrökare ”Minus Celsius”.

Fokus är digital PR där den förtjänade räckvidden kompletteras med begränsade räckviddsköp. Den totala räckvidden så långt är 1,9 miljoner varav cirka 1,4 miljon är förtjänad. Kontaktkostnaden ligger på 1 öre/kontakt.
Luta dig tillbaka. Se filmerna. Glöm inte att slå på ljudet.


Total räckvidd:
1 950 000
”Jag tror inte att de som inte betalar för sig nödvändigtvis gör det med flit, utan det kan vara lätt att glömma bort”E-Type
Räckvidd i sociala
medier: 685 000
intervju med e-type i dagens media

Arbetsgrupp Lennox PR


Sofie Falkkloo, projektledare
Elin Dahlback, digital strateg
Kalle Dixelius, copywriter
Robert Svensson, kundansvarig


Resultat


Kampanjens tre första veckor gav:
– Tiotal införanden i svensk press, inklusive målgruppsspecifika branschmedier och intervju i P3:s morgonpasset.
– 23 490 interaktioner på sociala medier, varav närmare 300 delningar
– Kontaktkostnad 1 öre
– Flera svenska artister har anmält intresse och bett om att få vara med.



Fakta


Annonsplats: Facebook, Instagram
Uppdragsgivare: SAMI och STIM
Byrå: Lennox PR
Ljudläggning: Henrik Meierkord och Fabian Cooper
Grafisk design: Andrea Norden
Kampanjsajt: Nordic Bytes
Webbadress: https://riktigakanslor.se/
Period för uppdraget: 20170510 – pågående
Kontaktperson: Robert Svensson, 076 175 55 32


Delningar