Tre frågor om medieträning

med Robert Svensson, konsult på Lennox PR


Vem behöver medieträning? 

Medieträning kan behövas för många olika typer av personer. Till exempel om företaget har en ny chef eller specialist som de vill ska synas offentligt, om företaget vill etablera en särskild talesperson i någon fråga eller om företaget behöver förbereda sig för kritisk mediegranskning eller kris. Det är viktigt att komma ihåg att medieträning är en färskvara, som med fördel upprepas regelbundet.  

Varför behövs egentligen medieträning? 

– Det finns två huvudsakliga syften att medieträna. Det första syftet är att hjälpa talespersonen trygg och bekväm i kontakten med journalister. Det andra är att hjälpa talespersonen att bli tydlig i sitt budskap så att det når fram till målgruppen. 

Du som har medietränat många företag, vad skulle du säga att träningen ger den som tränas? 

– Enkelt uttryckt så blir du bättre på att göra dig förstådd. Varje medieträning är unik men fokus ligger i allmänhet på praktisk träning, vilket utvecklar talespersonens framförande, budskap och tydlighet. Det finns enkla tekniker att att öva på. Tillsammans bygger vi en stabil grund som stärker förmågan att lyckas i din kommunikation, även i skarpa lägen. 


För mer information om medieträning kontakta gärna: 
robert.svensson@lennoxpr.se
076-175 55 32

Föregående
Föregående

Tre frågor om Almedalen